Uključite sektor trgovine u javne pozive za digitalizaciju!

DISKRIMINACIJA SEKTORA TRGOVINE

Objavio / la admin1 , 27. 06. 2022

Smatramo kako je veliki problem isključivanja cjelokupnog sektora trgovine iz javnih poziva za digitalizacija, s obzirom na to da je trgovina jedna od ključnih grana gospodarstva


Udruga Glas poduzetnika, Udruga Hrvatski nezavisni izvoznici softvera (HNIS/CISEx) i Udruga eCommerce Hrvatska ovim putem žele komentirati problematiku isključivanja cjelokupnog  sektor NKD Područje "G" - trgovina - kao djelatnosti koja bi bila predmet prihvatljivog ulaganja u digitalizaciju. Ne slažemo se s informacijom da čitav sektor neće biti uključen u javne pozive za digitalizaciju. Naime, Javni pozivi za digitalizaciju iz kojih se namjerava izbaciti sektor trgovine su:

  • R3 I2 Vaučeri za digitalizaciju (npr. vaučer za digitalni marketing predviđa kao prihvatljivi troška izradu ili dogradnju online trgovina)

  • R3 I3 Bespovratne potpore za digitalizaciju.

Držimo do toga da je diskriminirajuće i u srazu s Planom oporavka i otpornosti 2021.- 2026. godine, jer se u istom dokumentu sektor trgovine ne navodi kao neprihvatljivo područje, čak štoviše, izrijekom se navodi stimulacija ulaganja u razvoj e-trgovine, kao i potreba za osuvremenjivanjem trgovine.  Smatramo da je u potpunosti apsurdno da je trgovina isključena iz digitalizacije te ne postoji nijedno racionalno objašnjenje za ovu situaciju. 


Osim toga, Cilj NPOO-a je u načelu pomoć gospodarstvu da se oporavi od situacije koju je prouzrokovala COVID kriza. NPOO ne predstavlja standardne načine EU financiranja pa bi time trebao imati i drugačije selekcijske kriterije prihvatljivosti.  Uz navedeno, kako smo naveli, hrvatski NPOO izrijekom ne brani ulaganja u sektor trgovine, čak štoviše ističe potrebu za ulaganjem u isti, stoga je ova inicijativa opravdana. Također, zanima nas koji je temelj za izuzimanje sektora trgovine navedenih poziva NPOO-a? 

 

Podsjećamo da je zadnji javni poziv financiran iz EU-a, koji je omogućavao prihvatljivost u sektoru trgovine, bio daleke 2014./2015. godine (Javni poziv za sufinanciranje uvođenja IKT-a u poslovanje), kao i da postoji i statistička podloga koja ukazuje da je sektor trgovine pogođen recentnim krizama (poput COVID-krize) te da je njegovu otpornost itekako potrebno jačati u kontekstu spremnosti na buduće moguće krize. Stojimo kod toga da bi Ministarstvo gospodarstva  i održivog razvoja trebalo uključiti sektor trgovine u javne pozive za digitalizaciju, budući da je trgovina jedna od glavnih grana gospodarstva.  

“Obzirom na sve neizvjesnosti koje nas okružuju i očekuju nužno je kroz NPOO ne samo zaliječiti rane gospodarstva nego ga učiniti otpornijim u ovim neizvjesnim vremenima. Stoga smatramo da kriteriji izbacivanje određenih gospodarskih  grana kao što je trgovina nije u skladu sa svrhom NPOO-a. Mnogi poduzetnici će obzirom na neizvjesnu situaciju dobro razmisliti da li ulaziti u investicije pa bilo kakva ograničenja i kruti kriteriji potencijalno mogu dovesti do demotivacije što može dovesti i do neiskorištavanja sredstava koja su nam na raspolaganju što bi bila velika šteta”- rekao je Hrvoje Nekić, direktor WEB Marketing d.o.o.

“Udrugu eCommerce Hrvatska smo pokrenuli još 2015. godine, jer nije postojala platforma za informiranje i zaštitu web trgovaca.  Počeli smo raditi istraživanja web trgovaca i online kupaca, izdali smo 4 besplatna vodiča za online poslovanje, održali preko 50 događanja i 3 velike konferencije, što je rezultiralo okupljanjem više od 500 trgovaca u našoj udruzi, te 9000 ecommerce profesionalaca u našoj Facebook grupi.
Online prodaja je doslovno procvala u zadnje dvije godine, zahvaljujući pandemiji i novim navikama online kupaca, ali i našem djelovanju koje kao glavni cilj ima povećanje povjerenja u online trgovinu. S druge strane, Ministarstvo gospodarstva u isto vrijeme nije napravilo nikakve akcije koje bi potaknule razvoj ecommerce poslovanja, te stoga smatramo da je davanje potpora za digitalizaciju najmanje što mogu učiniti za naše trgovce”- smatra Marcel Majsan, predsjednik eCommerce Hrvatska