Zašto učiti cijeli život

UGP BLOG: Lana Šiljeg, članica Upravnog odbora UGP-a

Posted by Admin2 on January 27, 2023


-piše Lana Šiljeg, članica Upravnog odbora UGP-a



„Ne ograničavajte djecu samo na ono što ste vi naučili, jer djeca su rođena u drugom vremenu.” citat je Rabindranatha Tagorea, indijskog pjesnika, skladatelja i dobitnika Nobelove nagrade za književnost 1913. Godine.


Danas, 110 godina kasnije, ovo vrijedi vjerojatno više nego ikad


Zbog eksponencijalnog rasta količine informacija i inovacija današnje generacije svjedoče promjenama i prilagodbama na novo i nepoznato više nego naraštaji prije nas.


Zato praksa cjeloživotnog učenja (eng. lifelong learning) čini razliku hoćemo li PREživjeti ili PROživjeti ovaj život. Definira koliko ćemo otkriti o sebi, o svom unutarnjem svijetu i svijetu koji nas okružuje, koji potencijal ćemo ostvariti, koje talente i kompetencije izbrusiti. Koje nove tehnologije ćemo koristiti da si olakšamo i uljepšamo život, kojim jezicima ćemo komunicirati da sebe oplemenimo i povežemo se s ljudima raznih pozadina i perspektiva. Koja nova znanja će nam omogućiti „level up“ kvalitete života, a možda i nekome spasiti život. Koje su to nove informacije i momenti koji će zapaliti iskru u nama, ili kojima ćemo potaknuti druge.


To se sve ostvaruje konstantnim školovanjem i osvještavanjem kroz edukacije, radionice, webinare, razgovorima s učenim ljudima, čitanjem; a ne završava ni srednjom školom ni fakultetom.


„Ja nisam učitelj, nego onaj koji budi.“


Biti edukator mladima i odraslima velika je privilegija i poistovjećujem se s ovom izjavom Roberta Frosta, mog omiljenog američkog pjesnika 20. stoljeća. I razumijem vrijednost učenja.


Razina obrazovanja i svijesti građana odražava se i na stupanj napretka cijelog društva.

Primjenjiva znanja i vještine utječu na kvalitetu međuljudskih odnosa i kreativno samopouzdanje (pojam creative confidence izvrsno objašnjava profesor psihologije David Kelley, osnivača D.school pri Sveučilištu Stanford i Instituta za dizajn i inovacije IDEO.) Uloga školstva i okoline je presudna za stjecanje, a nažalost i za gubitak kreativnog samopouzdanja. A kreativnost, tj. stvaralaštvo određuje koliko kao pojedinci i kolektiv napredujemo, ekonomski, emocionalno, intelektualno, duhovno.


No, kako stojimo po pitanju cjeloživotnog učenja? Konkretno, koji je udio osoba u dobi od 25 do 64 godine koje sudjeluju u programima obrazovanja?


Dok Finska rastura s preko 30%, prosjek građana Europske unije je oko 11 %.* Svega 11 % odraslih građana pohađa tečajeve i programe kroz koje na strukturiran i ciljan način šire vidike i stječu nova znanja i vještine.


U Hrvatskoj, nažalost, stojimo loše u ulaganju u edukaciju – trenutno je 5,1 % odraslih koji su predani cjeloživotnom učenju.


Jedan dobar primjer kako školovanje utječe na zapošljivost i bolji razvoj karijere jest Veleučilište u Bjelovaru. Svake godine rade detaljnu analizu zaposlenosti svojih studenata koji su završili studij u prethodnoj akademskoj godini (Računarstvo, Mehatronika i Sestrinstvo) i prema provedenoj analizi, stopa zaposlenosti istih jest fantastičnih 100 %, dok je ukupna stopa zaposlenosti visokih 97,1 %.


Dobra je praksa i osnivanje in-house akademija pomoću kojih sve veći broj poslodavaca trajno dodatno educira svoje zaposlenike.


Nikada nije kasno prekvalificirati se, steći novi certifikat, zvanje, usavršiti se u nekoj branši, bilo u izradi keramike ili STEM područjima. Programi postoje i ne ograničavaju vas na temelju godišta.


Osobno me najviše oduševljavaju umirovljenici koji upisuju studij ili tečajeve stranih jezika u mojoj školi - obično su upravo oni ti pokreću i potiču cijelu grupu. Kao i oni koji se odvaže krenuti u avanturu zvanu poduzetništvo. Smatram da bi poduzetništvo trebalo biti zastupljeno u kurikulumima već od prvog razreda. Jer poduzetništvo podrazumijeva proaktivnost, asertivnost, stalni rad na sebi kako bi prodali kvalitetne usluge i proizvode te osigurali bolji customer care.


Edukacija zahtjeva angažman i ulaganje, ali se isplati. Naš život time postaje bogatiji. Naš doprinos zajednici je veći. Bliži smo istini. Bliži smo drugima. Maslow bi rekao, jedna stepenica više u njegovoj piramidi ka samoaktualizaciji.


Ionako smo tu jer život jest škola.


* Izvor: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/sdg_04_60/default/bar?lang=en