U sklopu Weekend Media Festivala u Rovinju, u petak 19. rujna 2025., u organizaciji Udruge Glas poduzetnika (UGP) održan je panel „MAŠALA: Poslovati na Bliskom Istoku“. Panel je okupio poduzetnike i stručnjake s bogatim iskustvom u međunarodnom poslovanju, a cilj je bio rasvijetliti prilike, izazove i strategije za ulazak na tržišta Zaljeva – regije koja posljednjih godina bilježi snažan rast i privlači investitore iz cijelog svijeta.
Panel su otvorile
riječi Željka Hanžeka, međunarodnog
poslovnog savjetnika:
„Tržište
država Zaljeva smatra se najbrže rastućim poslovnim potencijalom u tom dijelu
svijeta i šire. Dok EU i američko tržište prolazi određenu fazu stagnacije,
zemlje Zaljeva kontinuirano bilježe snažan rast i razvoj koji otvara ogroman
broj poslovnih mogućnosti. Veliki zahtjevi tržišta otvoreni su za sudjelovanje
svih kompanija, a posebno su skloni upravo suradnji s kompanijama na području
EU. To je snažan razlog jačeg angažmana i hrvatskih kompanija jer se prostor i
okviri dugoročnih poslovnih odnosa upravo stvaraju u ovom trenutku. Bila bi
velika šteta da se hrvatske kompanije ne uključe u ovaj proces obzirom da su
države Zaljeva izuzetno otvorene prema suradnji s hrvatskim gospodarstvom.“
Iz perspektive
iskustva na terenu, Mario Buljan iz
tvrtke eWyse naglasio je važnost
povjerenja i osobnog kontakta:
„Možete
imati vrhunski proizvod ili uslugu, ali ako ne steknete povjerenje, nećete ni
doći u obzir. Neophodno je pokazati iskreno poštovanje prema njihovoj kulturi,
običajima i vjeri. Za uspjeh na arapskom tržištu ključan je osobni kontakt –
posao se ne sklapa nakon jednog posjeta. Potrebno je uložiti vrijeme i pokazati
autentičnu namjeru izgradnje odnosa. Od neprocjenjive je važnosti imati lokalnu
podršku u obliku partnera, zastupnika ili predstavnika.“
Svoje iskustvo iz
tehnološkog sektora podijelio je Vedran
Antoljak (Best Advisory), prisjetivši se sastanka u Saudijskoj Arabiji
nakon predstavljanja AI rješenja:
„Pitali
su nas: ‘Možete li to implementirati u 90 dana?’, dok bi u EU za isti posao
tražili trogodišnji roadmap. Upravo to najbolje pokazuje razliku – u Zaljevu postoji
kapital i brzina odlučivanja, ali očekuje se prilagodljivost i praktičan
pristup. Ključ uspjeha su konkretna rješenja s mjerljivim učinkom u kratkom
roku, uz pouzdane lokalne partnere. Tehnologija može ubrzati procese, no bez
povjerenja i lokalne strategije nema dugoročnog uspjeha. Savjet: krenite bez
velikih očekivanja, budite strpljivi i skalirajte kroz lokalne partnere. Tako
se stvaraju trajna i vrijedna partnerstva.
Panel je zaključio moderator Aco Momčilović (član NO UGP-a, osnivač Croatian Business Delegation) naglasivši da zemlje Zaljeva predstavljaju izvanrednu priliku za hrvatske poduzetnike, ali i da uspjeh zahtijeva ozbiljnu pripremu, prilagodbu lokalnim specifičnostima i dugoročnu strategiju.
„Ovo je regija koja traži povjerenje, brzinu i inovacije – a upravo to su područja u kojima hrvatske tvrtke mogu pokazati svoju snagu i postati relevantan partner,“ zaključeno je na panelu. “Croatian Business Delegation je inicijativa koja je otvorena svim firmama koje žele brzo i efikasno ostvariti prve kontakte i osjetiti puls tržišta zemalja zaljeva. Pozivam sve zainteresriane da mi se jave.”
KONTAKT:
ACO MOMČILOVIĆ,
aco.momcilovic@mba-croatia.com