Uspješne poduzetničke priče - eMatematika
-piše: Robert Pavlik
eMatematika je višefunkcionalna web platforma za online instrukcije gdje uz pomoć zadnjih internet tehnologija i više od 100 stručnih i iskusnih instruktora učiš, rješavaš i savladavaš gradivo iz matematike i ostalih predmeta. Naša misija je pružiti instrukcije iz matematike visoke kvalitete svim učenicima u RH u izvedbi specijaliziranih online instruktora te isporučiti rješene zadatke u elektronskom obliku svim učenicima koji imaju pristup internetu.
Početci i razvitak poduzetničke priče
Nakon fakulteta držao sam instrukcije jer su plaće 90-ih bile male i nedostatne za mladog čovjeka koji napušta dom. Pored redovnog zaposlenja u BI Uljanik radio sam honorarno kao projektant u tehničkom uredu te držao instrukcije. U takvom gustom rasporedu treba se dobro organizirati jer svaki gubitak vremena znači prvenstveno manje vremena za odmor i ostale aktivnosti. Instrukcije sam držao otprilike 2 godine dok nisam dobio bolje plaćeno radno mjesto. Zatim sam dvadesetak godina gradio menadžersku karijeru da bi početkom 2020. godine odlučio napraviti nešto svoje odnosno htio sam se okušati kao poduzetnik. Počeo sam razrađivati 3 ideje od kojih je jedna bila originalna - web shop za instrukcije iz matematike. Motivi su bili doseg s instrukcijama po cijeloj Hrvatskoj (i šire) te eliminirati gubitak vremena i novca spram držanja instrukcija uživo. Prave konkurencije nije bilo, instrukcije nisu regulirana djelatnost i uglavnom svi rade na crno i tada još uživo. Pola godine smo intenzivno programirali i dorađivali arhitekturu web shopa s nekim jedinstvenim funkcionalnostima u pozadini. U produkciju smo izašli 01.10.2020. Iako radovi nisu bili gotovi, osjećao sam da moram uloviti drugi val korone jer su ljudi počeli shvaćati da se edukacija može izvoditi i na daljinu, uz pitanje koliko uspješno. Prva narudžba je došla 16.10.2020. Odaziv za poziciju instruktora je bio iznenađujuće velik tako da sam u mjesec dana angažirao preko 50 online instruktora.
Najveće radosti u poslu i izazovi u razvoju poduzetničke priče
Najviše me raduju mali koraci u poslu, uspjeh naših klijenata, njih preko 2000, kao i iskustvo koje sam stekao unutar 2 i pol godine. Zbog vremena u kojima živimo sve je izraženiji nedostatak vremena za sve dnevne aktivnosti pojedinca pri čemu isto vrijedi i za instruktore i za učenike. Postavlja se pitanje da li online instrukcije mogu biti jednako učinkovite i kvalitetne kao i instrukcije uživo. Temeljem intenzivnih dvoipolgodišnjih iskustava s online instrukcijama iz matematike i fizike s 2000 klijenata u ovom tekstu ćemo pokušati prikazati jedan takav aspekt podučavanja odnosno instrukcija.
Metodologija i provođenje poduzetničke ideje
Tri su najvažnija parametra kojima možemo mjeriti uspješnost instrukcija:
1. metodika prijenosa znanja
2. dostupnost instruktora
3. učinkovitost na kraju perioda.
Kao pretpostavku ćemo uzeti da instruktor posjeduje potrebno znanje i iskustvo. Novi moment kod online načina instrukcija je kompatibilnost instruktora s novim internet tehnologijama i aplikacijama. Pri tome se podrazumijeva da instruktor lako koristi sve opcije iz platformi tipa Zoom, Ms Teams, Google Meet i sl. Jedan od najkorištenijh alata na ZOOM-u je White board, tzv. Bijela ploča koju zajedno mogu koristiti i instruktor i učenik povremenim dijeljenjem zaslona. Na taj način pisanjem mogu nadopunjavati jedan drugog što je ista stvar kao kad uživo pišete po istom papiru. Rukopis je možda malo nezgrapan, ali svakako razumljiv. Dodatno, podrazumijeva se da se instruktor vješto koristi e-mailom, aplikacijama za prikaz geometrijskih zadataka kao npr. Geogebra, aplikacijama za transfer video materijala kao npr. WeTransfer, Whatsapp, opcijama na Google drive-u (disk) gdje možete složiti sav potreban materijal i učeniku jednostavno poslati poveznicu za pristup.
Matematika je specifična znanost koja ne trpi „rupe u znanju“ iz prijašnjih godina. U praksi se pokazalo da se roditelj i učenik gotovo preko noći suoče s nekim matematičkim problemom i hitno im treba pomoć. U takvim situacijama kada dan prije ispita trebaju instrukcije ili kad intenzivno rade na gradivu da bi ispravili npr. negativnu ocjenu važno im je da je instruktor dostupan. Tu se pokazuje prednost kad na jednoj platformi kao što je eMatematika.hr imate veći broj instrukora na raspolaganju. Kada se dogodi da i učenik i instruktor imaju obaveze koje se preklapaju tada mora uskočiti drugi sličan instruktor kako bi učenik bio siguran da će na vrijeme obraditi potrebno gradivo. Iskustva su pokazala da u ovom kontekstu postoje velike frustracije kod roditelja kad ih u tako delikatnim situacijama instruktor pusti na „cjedilu“ i kada u kratkom roku nije lako naći drugog instruktora, pogotovo za instrukcije uživo. Tu je svakako prednost na strani online platformi jer vam trenutno uskoči instruktor npr. iz drugog grada. Ponekad učenici i klijenti traže pomoć za specifična područja ili probleme iz matematike (kao npr. natjecatelji).
Uvažavajući sve dosad navedeno gotovo da se podrazumijeva da će učinak instrukcija biti zadovoljavajući i jednako dobar kao i uživo, uvijek postoji pitanje da li može i bolje. Za što bolji rezultat poželjno je i ponekad potrebno zadati malu zadaću da instruktor na sljedećim instrukcijama odluči može li nastaviti dalje s gradivom. Poznato je da matematika zahtijeva dosta vježbe i u tom kontekstu treba malo zaštititi i klijentovo ulaganje u instrukcije tako da se vrijeme za vježbu ne troši na plaćenom satu već učenik mora dati svoj doprinos kroz zadaću. Naravno da je sve to izvedivo i kod instrukcija uživo no kad govorimo o platformi za online instrukcije iz matematike riječ je o sustavu koji se jednako ponaša prema svakom klijentu odnosno tako je strukturiran. Sve je transparentno, dokumentirano i popraćeno povratnom informacijom o zadovoljstvu klijenta. Važno je da je kompletna usluga:
· jednostavna
· sigurna
· brza.
Tko su klijenti koji traže online instrukcije?
Instrukcije iz fizike, kemije i informatike, pripreme za maturu iz matematike A i B razine se dodatno i prirodno nađu u ponudi usluga jer se pojave upiti od učenika koji već imaju instrukcije iz matematike. To je nova prednost za njih jer mogu dobiti instrukcije iz najtraženijih predmeta na jednom mjestu, ponekad i od istog instrukora. Učenici ne vole mijenjati instruktora kad se naviknu na istog tako da se maksimalno podržava princip jedan učenik – jedan instruktor kao i kod instrukcija uživo.
Uvriježeno je mišljenje da instrukcije trebaju uglavnom lošiji učenici. Ta predrasuda je daleko od točnoga jer nakon 6800 odrađenih narudžbi na eMatematika.hr unutar 2,5 godine pokazalo se da instrukcije traže i dobri učenici, odlikaši koji se spremaju za test, učenici koji žele konstantnu podršku tokom godine, daroviti učenici koji se spremaju za natjecanja, studenti koji se spremaju za ispite, radni ljudi koji se prekvalificiraju ili se doškoluju, itd. Također se javljaju učenici i studenti iz Slovenije i BiH kojima jezik nije prepreka, učenici iz hrvatskih obitelji koje žive i rade u zemljama EU, pa čak do Pensilvanije. Doseg i pristupačnost svakom od gornjih profila je prednost današnjih tehnologija i online instrukcija i šteta bi bilo ne iskoristiti ih i dodatno unaprijediti.
Instrukcije iz matematike za srednju i osnovnu školu (uglavnom sedmi i osmi) su najzastupljenije u potražnji usluga i imaju jednu zajedničku i interesantnu poveznicu. U prvom kontaktu i za dogovor oko detalja se javljaju uglavnom mame učenika u izrazito velikom postotku od 75-80%. To je jedan podatak koji oslikava i mentalitet ovih naših prostora. Instrukcije iz fizike su slijedeća najtraženija usluga, a zatim kemija. Prema jednom istraživanju na instrukcije iz matematike otpada 56% svih instrukcija, na instrukcije fizika 17%, instrukcije kemija 13%. Na online platformi eMatematika specijaliziranoj za matematiku postotak koji otpada na matematiku je i veći i iznosi oko 80% svih instrukcija.
Poruka za sve koji se još nisu odlučili poduzeti prvi korak u realizaciji poduzetničke ideje
Dobar je osjećaj probati stvoriti nešto korisno i pozitivno, još ako je ideja originalna, tim bolje. Naravno da treba biti uporan, kad se ponekad obeshrabriš svejedno stisneš zube i nastaviš dalje. Važno - ne očekuj brzi uspjeh i stvori si zalihu financija da možeš izdržati nekoliko godina s gubitkom u poslu.